Mina drömmars stad!

På gymmet igår, jävligt intressant var det, satt jag med en invandrare från den kurdiska delen av Irak. Har känt den här killen under en längre tid, men vi har liksom bara haft en "gymmar/jobbar-på-samma-ställe" relation. Inte för att jag haft något emot något mer, killen, eller snarare mannen är grymt trevlig, omtänksam och rätt smart. I sitt hemland är han utbildad geografi och historielärare. Och det efter 16 år utbildning! I Sverige plockar han disk, på 2 olika resturanger...

Kontraster, kontraster, kan jag tycka. Men, det sköna med killen, han trivs här i Piteå. Han stortrivs. Han har begunnit sig i Piteå i ca 4 år, och i Sverige ca 6 år. Först hamnade han i Boden, där finns ju som bekant Migrationsverkets anläggningar att tillgå.

Vår diskussion var intressant på så sätt att vi diskuterade skillnader mellan Piteå och Boden, samt hur det är att att komma hit som invandrare och vilka stämningar som kan råda. Hur man blir bemött. Boden får av staten pengar för att ha uprrättat och säger sig driva dessa migrationsanläggningar. Problemet är bara att då flyktingarna/invandrarna väl mottagits och "installerats" så slutar kommunen ta sitt ansvar. Han berättade för mig att stämningen i Boden är dålig. Där hyser man ett visst förakt mot invandrarna. Det finns dessutom inga jobb.

Missnöjet är stort både bland "infödda" och invandrare och man verkar ta ut det på/mot varandra. Invandrarna, berättar min källa, invandrarna i Boden föll han honom inte i smaken då dessa liksom gjorde sig förtjänt av dåligt rykte genom vandalisering och liknande. Man kan jämföra det hela eller förklara det med en spiral av missnöje som i Boden bara går neråt... Tråkigt.

Dock var detta kortfattat vad som sades och berättades. Min vän gav också utlopp för en känsla han hade. Till Boden, som exempel, placerar mna migrationsanläggning, och dit skickar man då flyktingar/invandrare. Och varför? Joo, för att man vill inte ha dem någon annanstans. Utan helst skulle de bara hålla sig inomhus, inte synas och helst inte existera. Staten ger bidrag åt Boden för denna lösning. Men de tar ej ansvar för de människoliv som vi faktiskt tagit oss ann.

Min personliga åsikt är att släpper man in/ger människor uppehållstillstånd i ett land, och i det här fallet Sverige, så har man ju ett ansvar. Man har ju accepterat och givit individerna titeln svensk medborgare och därmed medmänniska. Rätt logiskt, absolut självklart. Det finns inga undantag angående lika värde och rättigheter, om än det verkar fruktansvärt svårt att acceptera men framförallt att förstå. Det är ju så man mår dåligt och blir ledsen. Vidare tänker jag på de männsikor som lyckas ta sig in på illegal väg. Om vi bortser från kriminella/våldsverkare så tycker jag att lyckas man ta sig in i ett land, då har man på något sätt "rätt" att stanna.

Om detta är rätt eller fel, rent rättsligt kan jag inte svara på. Men magkänslan och medmännsikan säger att det är rätt. Jag menar, om man nu lyckas ta sig från ett krigshörjat Sudan eller varför inte Irak eller ett liknande land och situation, och ända hit och in i Sverige genom och på de mset otroliga och livsfarliga sätt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Citat.."Man har ju accepterat och givit individerna titeln svensk medborgare och därmed medmänniska." Jag skulle nog vilja tro att alla är medmänniskor oavsett titel,.. men ja fattar vart du vill komma ;)

2008-02-29 @ 23:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0