Vi börjar där...!

Är inne in en riktigt tung period, men för den skulle inte deprimerande. Jag funderar, jag filosoferar, ifrågasätter, jag undrar och framförallt så vill jag veta. Men en sak har slagit mig, och det faller på plats, att stora tänkare i världen det finns det gott om. Det behöver inte nödvändigtvis vara kända filosofer eller erkända celebiteter som har bra riktigt bra tankar och värderingar. Personligen har jag varit lite så där anti-anti citatet eller yttrycket "Carpe diem" - f"ånga dage", men ju mer jag tänker på det, så stämmer det ju.

För så enkelt är det, det handlar om att fånga dagen. Inte nödvändigtvis på ett sådant sätt att var dag behöver bli häpnadsväckande och fullkomligt euforisk. Strävan bör hellre ligga på att se detaljerna, ta vara på det lilla, dom där små sakerna som faktiskt är dom som gör skillnad... Dessa saker väljer du själv vad det skulle kunna vara, det är fritt fram så att säga, "ingen big deal"! ^^, Huvudsaken är bara att man tar sig tid och mod, att man vågar åsidosätta det som vanligtvis är så elementärt och uppenbart.

Min mor säger ofta till mig - "Det är inte nödvändigtvis hon som alla ser, som är den bästa tjejen, ofta är hennes kompis mycket mycket bättre..." Alltså, säg att du är ute på kroget, ( fan att man alltid tar krogen som exempel...! ^^, ) du och polarna dansar, dricker och spanar. Ni ser henne, allihopa, fräschaste bruden på stället, sjukt sexig, het, dansar som en gud nnaoch har en grym utstrålning. Henne, jaa, man ser henne, okej!? Problemet, ofta, är att det gör alla andra också, och hon vet om det, tro mig...! Men, om man nu klarar av att se nyktert på saken och ta tag i själv, kan man då kanske inte snegla lite höger eller vänster om denna skönhet!? Och vad ser man då, vad finns där!?

Häng med på resonemanget, du har fyndat kompis, du har hittat rätt. Och varför? Du tänkte utanför boxen, du valde att se detaljerna, det lilla, det där som är svårt att se för att alldeles för mycket av det "självklara"  fanns i vägen... Synonymer, jag hoppas ni förstår dem!? I alla fall, detta funderar jag mycket på. Detta hänger mycket ihop med min tanke om konsumtionssamhället, dessa fenomen går hand i hand. Ytlighet på flera plan och nivåer i mentaliteten hos människor. Skönt att det finns de som öppnar upp tänkadet hos en, ger perspektiv och ger energi till förändring.

Återkommer till detta, utkast 1, haha, högskolehumor...! ^^,

MVH, Ah'Kim Balboa!


Kommentarer
Postat av: Da Bear

TänkarNN

2008-10-13 @ 08:49:36
Postat av: Bo

Väldigt kloka ord...Saknar dom på jobbet...

2008-10-20 @ 22:32:18
URL: http://boue.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0