Drömjobbet, Del 2! ^^,

Angående någon slags dröm om att bli vardagsfilosof, erkänn att titeln faktiskt är helt ok,
så har ju de flesta tankar och tillvägagångssätt redan upphovsmän eller kvinnor för den delen.
Men, för att göra en sådan där extrem jämförelse så att folk förstår, du vet att FN grundades
för över 60 år sedan. Har världen och dess samhällen och värderingar ändrats sen dess? Finns
nya stater och konfliktsmönster? Har kvinnor fått en erkänt större och viktigare framtoning
världen över? Okej, det sistnämna får lov att besvaras med ett, njaaa...!


Dock tänker jag mig, att de flesta stora tänkare och filosofer levde för allt från antikens dagar
till senast för minst mer än 100 år sedan... Alltså, borde det rent logiskt, finnas utrymme för
att tillägga ett och annat i redan fundamentalt myntade och antagna filosofier och tankesätt.
Jag menar, Det som var en kanonbra och fin tanke för si så där 300 år sedan kanske i dag "bara"
är en bra tanke, helt OK så där. Du vet, när disskusioner fördes om jämlikhet och att folket bör få
välja sina företrädare i politiska frågor rörande folket självt. Jaa, vi pratar om demokratins
födelse... Då, var det "fria" män man utgick ifrån att de var och representerade "folket". Think
about it!


Det finns många fina män och kvinnor som tänkt ut helt underbara tankar och tillvägagångssätt!
Och jag älskar dem för det! Det är så fantastiskt underbart hur enskilda personer skrivit
hela böcker med tankar och funderingar om hur världen kan bli en bra plats för människor, medborgare
och folk i allmänhet, att leva på. Hänger ni med!? Gemensamt för många tänkare, skribenter och filosofer
är att de alla har någon slags gemensam benämning på sina tänkare härstammande från det vi idag
skulle kalla mänskliga rättighter, mer eller mindre. Detta så klart för att dagens nedskrivna
mänskliga rättigheter är hämtade från diverse olika filosofers nedskrivna tankar.


Det kan jag tycka är riktigt häftig, att enskilda personers livsverk och utgör stommen för det
vi idag halvt om halvt sätter vår livstro till, de mänskliga rättiheterna. För på fullt allvar,
om än "VI" i Sverige inte avsätter varken speciellt mycket tid eller energi på "sånt tjafs" så
finns det faktiskt ett X antal före detta, ursäkta uttrycket "skitstater". Och i dessa "skitsstater"
bor faktiskt folk och människor, som du och jag och oss andra, som verkligen tror och hoppas att
de är lika mycket värda och jämställda "oss" i till exempel Svergie eller andra "bra" länder...


Och då skäms jag ta mig fan, helt ärligt! För, inte fan är det så, inte fan är vi lika värda...
Inte än i alla fall, och det är inte så att jag inte vill att det ska vara så!


Men, stort MEN, om inte stora tänkare får utrymme att genom sitt mod, kraft och styrka skriva några
rader eller en bok för den delen. För att på så sätt kunna sprida sunda tankesätt gynsamma inte bara
dem själva som författare och filosofer, utan för en hel mänsklighet fylld med individer. Då stannar
vi i utvecklingen där vi är idag. Där "VI" har det bra i och för sig. Men sen då!? De andra då!? De som
vi bara ser när vi är på sol och badsemester i alla otaliga jävla länder och fan och hans moster dit "VI"
bara måste åka för att det är sååå billigt och för att de är sååå trevliga...!


Fan om folk fattade varför det faktisk är jävligt billigt...

Men men, det är ett annant sidospår, dags att avsluta nu!


Tanken är i alla fall, att jag skulle vilja jobba med eller kalla mig vardagsfilosof. Absolut inte för att jag
tycker mig vara bättre än någon annan, eller bättre lämpad för den delen. Det är inte det det handlar om.
Utan för att jag brinner för tanken och äran i att få sprida goda idéer och tankar, filosofier om alla människors
lika värde och dess rättigheter. Takar om sunda ideal och jämlikhet, Idéer om jämställdhet. Sådant vill jag
pyssla med, då skulle jag må bra, om jag kunde få hjälpa andra att må bra.


Och, det var, för att göra en kort historia lång, utlägget om mitt drömjobb!


"It takes a fool to remain sane" - Och jaa, visst fan är det så, och tur är väl det! ( :


Kommentarer
Postat av: Artemis

Kanske är det så att alla tänker, men på olika plan, och att vi när vi ser någon som tänker på ett annat plan och ett annat sorts sätt än oss inte alls kan se denna verksamhet? (:



Ofcourse it takes a fool to remain sane :P Vårt samhälle är relativt vrickat som det är, och om man går till överdrift i sitt arbete för att vara "normal" så kommer man att bräcka sig själv förr eller senare. Det enda som man bör göra egentligen, är väl att gå sin egen väg och försöka att hitta det som är en själv. För något annat kan man aldrig vara med stil, och något annat kommer man inte att bli lycklig med (:



Saker ordnar sig med mig, det gör de alltid. Visserligen finns det tillfällen då jag allmänt surar och är övertygad om att jag är dömd till något hemskt slut, men så är det för alla antar jag?

Det mesta blir bra till slut, om man bara inte ger upp. Klokt citat!

Ha en bra dag.

Kramar

2009-04-04 @ 18:45:33
URL: http://mista.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0