Mycket nu...!

Jag skrev, jaa inte bara en gång, att "tiden går fort då man är naken" och om jag inte minns helt fel så har jag även påtalat detta lite då och då. Men fan, jag börjar tro snarare på att tiden går, och då alldeles för fort, bara man är vaken! Jävlar alltså! Är innne i någon svacka där jag måste sova så sjukt mycket för att orka med den dag det är meningen att jag ska ta för mig. Och min sömn till trots, så orkar jag knappt eller hinner med någonting. Det är fan skämmigt emellanåt! För jag menar, det är inte så att jag sliter och kämpar mig fördärvad med studier, plugga, engagemang och annat duktighetsgöra, långt ifrån. Dock säger jag inte att jag är helt kass...

Poängen blir, jaa, summan av kardemumman om man  så vill, vad är det som händer? Det blir ju faktiskt intressant att tänka och reflektera i de banorna, vad beror min känsla på? Att mina var dags åtaganden känns otillräckliga? Är det av den enkla anledningen att min samvete faktiskt fungerar, och det är sant att jag är en alldeles för lat jävel!? Börjar tro på detta, vilket är alarmerande och skrämmande. Steget till att bli rädd för mig själv är inte långt alltså...

För senast igår fick jag en fråga, inte direkt riktad  mot mig eller i anklagande ton, utan bara så där bara. "Vad är du rädd för?" Vilket jag tolkade om något till; Vad skrämmer mig!? Det blir då enklare, eller för den delen svårare att svara på frågan. Tolkningen av frågan blir här mycket intressant och givande. Det gäller, för att få fram ärliga svar, vilket jag föredrar, att bjuda på sig själv och att ta sig själv på allvar. Jag gjorde i alla fall det, valde att öppna mig en smula, både för min egen skull, mest för min egen skull faktikst... Men också för den som faktiskt frågade! Tror det hjälper på något sätt, båda parter tänker jag, om man tar frågan "seriöst" och ger ärliga svar som man faktiskt funderat på en smula...!?

I alla fall, till saken, så gjorde jag just detta. Funderade ett slag, och fan vad svårt det var. Vadå rädd, jag är väl för fan inte rädd!  Vilket är nästan sant... Dock, sa jag, svarade jag, och känner jag i ärlighetens namn att det finns mycket som skrämmer mig. Vilket jag ansåg var snarlikt, därför spånade jag vidare inom detta spår och kom då fram till flera svar.

För det första kom jag fram till att, jaa, jag är fan rädd för mörkret / mörker... Och det har sina naturliga förklaringar som inte behöver yppas här rakt upp och ner! Men så är det.

Men vidare då, vad skrämmer mig, eller vad känns skrämmande över huvud taget. Jag känner mig lätt lamslagen och halvt ihjälskrämd då det kommer till saker som ANSVAR. Jag kan fan inte ta ansvar, då dör jag, eller i alla fall en liten bit av själen... Vet inte varför, eller klart jag vet varför, men kom igen, jag vill inte, vadå ansvar!? Vidare, jag är konflikträdd, vilket har gjort mig, mesigt nog, till en kappvändare... Eller vissa, jaa många, skulle kalla det för diplomatisk. Men diplomatik är ett jävligt fint ord för att vara mesig i ett samtal / en konversation där risken / chansen finns för obehagliga konfrontationer... Tror jag i alla fall, det känns ofta så. Ofta är det dock bra att vara just "kappvändare" eftersom det i många fall är jävulst onödigt att gå till just attack och konfrontation.

Man ska välja sina krig, som det så fint och strategiskt / diplomatiskt ("mesigt !?" ) heter... Men det är inte bara en klyscha just den biten / aspekten, med att just välja sina krig. Det handlar om regleringen och användadet av din energi, din tid, din person, det du står för, vem du är och hur du vill bli uppfattad, bemött samt hur du vill må. Långsökt kan tyckas, men jävlar vad du får att stå i om varje samtal du deltar i måste och ska färga just dig själv och dina värderingar / principer. Bara en tanke så där attbråpå! ^^,

Nå jo, kom av mig lite med vad som egentligen skrämde mig, vilket också det skrämmer mig, eller nu kom jag på det... Min brist på disciplin skrämmer mig! Dock inte den som tar mig till gymmet mer än var och varannan dag varje vecka, inte den fåfänga till disciplin...! Men, det kanske går att läsa in att jag ibland funderar på varför inte sådana där  viktiga  saker också fick sin prioritet och bara skedde med entusiasm och engagemang, och dessutom utav bara farten... Och du, världen är ta mig fan full av mysterier, men dessa löser vi inte idag va!?

"C'est la vie"

Kommentarer
Postat av: Artemis

Intressant text.

Och jo, diplomati kan vara nyttigt i vissa sammanhang, men att notera: en diplomatisk person är inte detsamma som en kappvändare, då en kappvändare till största del eller helt saknar egna åsikter och därför 'vänder kappan' efter den starkaste personlighet som vanligtvis finns i närheten :p En diplomatisk person kan äga egna kvalitéer men vara hänsynsfull nog att inte försöka trycka ner andra med dessa hela tiden. Har personligen intressant nog noterat att de flesta 'starka personligheter' när man studerar de närmare faktiskt är mycket osäkra på sig själva och därför högljutt måste hävda sig (och att de då egentligen inte alls kan räkna som starka med tanke på att de ständigt måste ha bekräftelse). Den som är stark brukar istället vara den som man inte lägger märke till i början, vanligtvis en relativt stillsam person.



Fan, det här blev lite ofokuserat, du får ursäkta :p



Angående varför 'viktiga saker' inte prioriteras. Ja, när det gäller mig så får hjärnan kortslutning när det gäller sådana saker ibland :p Det är då som man gör alla saker som man egentligen inte förstår varför man gör. Jag kan inte försöka förklara det där bättre än du gjort :p



Ha det fint :)

2009-02-20 @ 17:07:03
URL: http://mista.blogg.se/
Postat av: Marie

Kul att det för en gång skull var jag som fick dig att fundera (:

2009-02-23 @ 21:46:59
URL: http://shantaram.blogg.se/
Postat av: Artemis

Verkar som att du har haft mycket annat för dig än att blogga på sista tiden. Lite synd, jag gillar att läsa vad du skriver.

Hoppas att du har det bra.

Kram.

2009-03-01 @ 14:34:05
URL: http://mista.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0