På allmän begäran...

Med nyvunnen entusiasm skrider jag så till verket. Tack Erik för ditt värmande och inspirerande sms!

Har nyss avverkat ett ruggigt benpass. Så ruggigt det kan bli utan Fredrik J... I varje fall svettades jag ymnigt och gjorde snubbelsteg och hade allmänt svaga knän och var nära på att trilla ett antal gånger på grund av utmattning och det allmäntillstånd som råder då man har blodfyllda och stappliga ben på det sätt som uppstår vid ett benpass värt namnet.

Övningar och intensitet, antal set och reps är sånt där nörderi som vi kan ta på sidan om vid intresse. Men jag kan säga som så att jag följer min kiropraktors råd och avstår från alltför stor belastning på min ländrygg, samt har hittat till "gynstols-maskinen"... Detta innebär inte att jag avstår hardcore träningen, tvärt om. Det finns inga genvägar som man brukar säga.

Nästa träningspass blir på lördag har jag tänkt. Då med fokus på axlar och "överkropp". Kör numera 3 gympass i veckan och tränar så kallad antagonistträning. Det innebär att jag kör först en övnings för en specidik muskel, till exempel bänkpress för bröst, och direkt efter att jag kört ett set bänkpress kör jag en övning för motsatsen till bröst och och bänkpress, exempelvis en roddövning för rygg. Och så håller jag på. Man får vara väldigt innovativ och tempot blir väldigt högt och passen kortas avsevärt och blir effektiva. Många fördelar för en småbarnsförälder. Dessutom svarar min kropp väldigt bra på detta just nu. Det blir kul att träna helt enkelt!


Inspirationsbild från back in the days!

Over and Out!

Kommentarer
Postat av: Erkki

Härligt Kim! Gör detta till vad du vill :)



Aldrig hört om antagonistträning förut men det lät optimalt för dig just nu :)



Jag skulle uppskatta att få läsa övningarna och vikterna du kört. Kanske bara jag dock!

2012-05-11 @ 11:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0